15 Aralık 2013 Pazar

Noel yemekleri….



Faiz Cebiroğlu

Danimarka’da, Kasım ve Aralık ayı demek, Noel yemekleri demektir. Yalnız Danimarka’da değil, tüm İskandinavya ülkelerinde, Kasım, Aralık ayı, Noel yemekleri ayıdır. Noel yemekleri bu ülkelerde gelenektir, partidir, eğlencedir…Noel yemekleri, bu ülkelerde, kalplerin partisi ve  bayramıdır… Noel yemekleri bu ülkelerde, aynı zamanda, birbirini aldatmanın da eğlencesi ve partisidir.

Noel yemeği; Danimarka’da; Noel yemeği;  İsveç’te, Noel partisi, Norveç’te; Noel masası… Hepside, tüm İskandinavya’da… Noel yemeği.

İşte, yine, Kasım ve Aralık ayındayız: Restorantlarda yer yoktur. Yemek evleri tıklım tıklım. Kahvelerde yer yok. Satış merkezlerine girmek,  başlı başına bir sinir harbi…Herkes, noel yemeğine kilitlenmiştir. Kim  ne alacak, kim nereden yemek ismarlayacaktır? Kim ne, nerede  yiyecektir?

Kasım, Aralık ayı, topluca Noel yemeği ayı.

Noel yemeği mi; yuvarlak ekmek, siyah ekmek, ringa balığı, Danimarka köftesi, ciğer ezmesi ve yumurtadır…  İçki olarak, Danimarka rakısı (snaps) ve sert Noel birası içilir.

Yine Kasım ve Aralık ayındayız. Yine birlikte olmanın ve yine de, belki de,  birbirimizi aldatmanın aylarındayız.

Bu ayları anlatan fotoğraflar vardır…Yaşayan fotoğraflar vardır. Konuşan fotoğraflarsa,  çoktur.

Yıllar önce yetiştirdiğim bir kız öğrencim, büyümüş, 21 yaşına girmiş. ”Hocam, seninle konuşmak istiyorum” dedi. Olur, dedim. Bir Cumartesi günü, kahvede buluştuk. Gözleri yaşlı, bana sarıldı. ”Hocam, hocam yine yalnız kaldım”, dedi. Ne oldu, niye ki? Diye sordum. Cevap, ”sevdiğim beni, Noel yemeğinde terketti” dedi.

Konuşan insanlar çoktur; aynı okulda çalıştığım bir Danimarkalı psikolog: ”Allahsız Faiz, işte Noel yemeğinde sevdiğimi buldum” diye bana bir mesaj gönderdi.  Ben de, ”çok sevindim. Tebrik ediyorum!” dedim.

Geleneksel, Noel yemekleri, Danimarka ve tüm İskandanivya’da, işte budur.

Noel yemekleri bazıları için bir tutku, tanışma ve kaynaşmadır.  Bazıları içinse bir kırılmadır.

Danimarka, İskandinavya ülkelerinde, Noel yemekleri budur, bir gelenektir. Aile, yakın aile, arkadaşlar ve tüm iş yerlerinde,  Noel yemekleri bir tutkudur. Bir, gelenektir...

Aralık ayının 22’sinde Noelden önce, Noel yemeğine davet edildim. İnşallah ya da İsa aşkı için, Noel yemeği,  benim için,  bir bozulma ve de kırılma olmaz…

Tüm dostlara, iyi bir Noel yemeği  ve iyi bir Noel diliyorum. ..

Hiç yorum yok: